Eksempel på spædbarnsterapi

Hvornår skal du overveje spædbørnsterapi – børn

Du/i er presset, fordi dit barn har svært ved at finde ro. Du ser det især, hvis der skal ske noget nyt. Det kan være overgangen fra dagpleje til børnehaven, overgang fra børnehave til skole, at sove ude, besøg enten i hjemmet eller ude.
Hvis I skal noget, barnet ikke har opleve før.
I situationer, hvor barnet bliver presset, og du bliver frustreret over, at barnet ikke kan klare forandringerne.
Hvis du samtidig ved, at der var store udfordringer i barnets tidlige liv, det kan være selve fødslen, eller svære oplevelser i barnets første leveår. Skilsmisse, flytninger, sygdom, sorg etc.
Så kan spædbarnsterapi være en mulighed.

Hvornår skal du overveje spædbarnsterapi – voksen
Du har arbejdet med dig selv, men bliver ved med at blive uhensigtsmæssigt presset på en uforståelig måde.
Du kender lidt til din fødsel og de første leveår, du ved, det var en svær periode. Der bliver fortalt historier om dig, som du ikke helt kan genkende og meget andet.
Spædbarnsterapi kan være en mulig vej til at finde mere ro i livet.

Hvordan foregår det?

Et eksempel på spædbarnsterapi

Du /I forældre fortæller mig dit barns historie. Vi taler om hvordan det var for jer, hvor I havde besværligheder og hvor i oplevede i havde gode perioder.
Det vil typisk kræve 2-3 sessioner, af 1 – 1,5 time.
Jeg skriver jeres historie ned medens I er her.
Efterfølgende omskriver jeg jeres historie til jeres barn.
Så mødes vi igen, her vil jeg læse den historie for jer, jeg har skrevet til jeres barn. Vi taler om rettelser og ændringer i historien.
Ved vores næste møde er jeres barn med, og jeg fortæller barnet sin historie.
Alt efter barnets alder, vil længden af historien variere, og mængden af vores møder varierer.

Hvis jeg er voksen
Hvis du er voksen, og du ikke har forældre, der ønsker at deltage, kan du selv fortæller mig din opvæksts historie.
Vi har nogle møder, hvor jeg hører din historie, herefter har jeg en periode, hvor jeg omskrive din historie. Så ses vi igen, og jeg fortæller, det du har fortalt mig, hvor jeg har sat mig i dit sted, hvordan mon det var at være dig – dengang.
Jeg har erfaring for, at den forskel det er at have sin historie indeni og at høre den udefra, skaber en forandring og en omsorg for sig selv, som er helende.

Selve terapierne har et helt specifikt mønster, som du vil blive orienteret om undervejs.